'Must leave'- een indrukwekkend kunstwerk voor Wageningen Campus

9% bereikt

Nog 3 maanden te gaan Einddatum: 10-03-2018
€ 1.485 Opgehaald
€ 15.000 Ons doel

Als cadeau voor het 100 jarig bestaan van Wageningen University & Research willen we een spectaculair beeld plaatsen in de centrale vijver op de campus. Het is een geel gerande waterkever, Dytiscus marginalis, met een spanwijdte van 5,20 meter die uit het water opvliegt. ’s Nachts licht het beeld op als de verlichting aangaat en wordt weerkaatst door optische glasvezelkabels in de vleugels.

Het idee is dat het beeld een centrale blikvanger gaat worden op de campus. Daarnaast heeft het een prachtige symbolische betekenis die we zullen toelichten op een bordje op de naastgelegen brug.

De betekenis van het beeld

Allereerst verwijzen we naar Darwin. Het viel hem op dat hij dezelfde zoetwaterdieren over de hele wereld aantrof. Hij vroeg zich af of dit kwam doordat vijvers en plassen vaak tijdelijk zijn. Vroeger of later moeten dieren door droogte of andere problemen gedwongen migreren naar een betere plaats? Darwin had gelijk. Daarom heeft deze charismatische waterkever vleugels. Gemeenschappen van mensen lijken ook op vijvers. Keer op keer dwingen problemen mensen om te migreren. Parallellen tussen recente exodussen zijn niet moeilijk te zien. Migratie creëert spanning maar katalyseert ook vernieuwing. Baruch Spinoza, zoon van politieke vluchtelingen in de 17e eeuw, heeft onze ogen geopend voor het risico van dogma’s, zozeer dat we zelfs onze hoogste wetenschappelijke onderscheiding naar hem vernoemd hebben. Dit kunstwerk is een eerbetoon aan denkers die migreren tussen landen maar ook tussen manier om de wereld te beschouwen: verschillende culturen, wetenschapsgebieden en kunstvormen.

Het beeld heeft ook een tweede symbolische laag. Ecologie als wetenschap is begonnen in 1887 door een inspirerend essay "het meer als een microkosmos". De auteur Stephen Forbes beschrijft het ingewikkelde web van het onderwaterleven en inspireert een hele nieuwe tak van de wetenschap. Het profetische laatste argument van zijn essay krijgt nog maar kort erkenning: meren kunnen inderdaad worden gezien als kleine werelden - 'microkosmos' - die veel aspecten van onze maatschappij weerspiegelen. De wetenschap van kantelpunten is een voorbeeld. Aanvankelijk aangetoond voor meren, wordt deze theorie nu gebruikt om fenomenen te begrijpen die variëren van depressie bij mensen tot ineenstorting van aandelenmarkten of hele samenlevingen.

Door zijn spectaculaire aard en centrale positie op de campus wordt de sculptuur naar verwachting een favoriete plek voor de duizenden internationale en Nederlandse gasten en studenten die we elk jaar ontvangen om selfies te maken. Zoals de succesvolle IAmsterdam-installatie op het Museumplein zal het beeld zich via de foto’s verspreiden over de wereld.

Kunst&wetenschap, een speciale relatie

Ik heb het kunstwerk ontwikkeld samen met de Deense beeldhouwer Vagn Iversen, bekend om zijn hyperrealistische installaties. Mijn filosofie is dat zowel wetenschappers als kunstenaars geïnteresseerd zijn in het identificeren van essentiële vragen over de wereld om ons heen. Terwijl wetenschappers proberen dergelijke vragen te beantwoorden, brengen kunstenaars hen slechts onder de aandacht. Vaak zijn de vragen indringender dan de antwoorden. Goede kunst nodigt ons uit om na te denken en zorgt voor een langdurige inspiratie.

Doe mee met dit project 

Deel dit project vooral in uw netwerk, maar doneren maakt u pas echt een deel van dit prachtige project voor het leven.

Marten Scheffer

Doneer nu

Egbert van Nes

egbert.vannes@wur.nl

Scheffer’s work focuses on unravelling the mechanisms that determine the stability and resilience of complex systems ranging from ecosystems to the climate and social systems. His fundamental work is mathematical, but his main interest is in bridging between such fundamental insights and real-world problems. His approach is profoundly interdisciplinary, working with teams of psychologists, medical scientists, climatologists, economists, social scientists, ecologists and others. Princeton University Press recently published his book on ‘Critical Transitions in Nature and Society’, bringing this work to the attention of a broader audience. Scheffer’s article on catastrophic shifts in ecosystems (Nature 2001) has triggered a paradigm shift in the field. Scheffer leads the Aquatic Ecology and Water Quality Management Group at Wageningen University. He is also well-known for his work on facilitating innovative interdisciplinary science. He received many awards and prizes among which Spinoza Award, the highest recognition for a scientist in the Netherlands.

A broader impression of Scheffer’s science and art can be found on the website of his SparcS center. His philosophy is that both scientists and artists are interested in identifying essential questions about the world around us.